środa, 23 grudnia 2009

Piernik z Yorkshire



Wspanialy, aromatyczny, wilgotny. Dokladnie taki, jaki powinien byc swiateczny piernik:)
Jest to tradycyjny, angielski wypiek na Swieta Bozego Narodzenia. Mimo mojej milosci do polskich piernikow, przyznaje, ze ten smakuje nam duzo bardziej:)
Jak to bywa ze wszystkimi piernikami, im starszy tym lepszy. Warto, wiec zrobic go troche wczesniej, dzieki temu bedzie jeszcze bardziej intensywnego smaku.
Polecam!

Przepis z bloga Liski White Plate:

Cytuje za Liska:

100 g melasy
100 g złotego syropu (golden syrup), ew. można zastąpić syropem klonowym, syropem kukurydzianym lub miodem, choć to nie będzie dokładnie to samo)
100 g masła
100 g jasnego brązowego cukru trzcinowego
150 ml mleka
50 g mąki owsianej (lub drobno zmielne otręby owsiane)
125 g mąki pszennej
1.5 łyżeczki imbiru
2 łyżeczki przyprawy do piernika (używam Kotanyi)
1/2 łyżeczki sody
2 jajka

Nagrzać piekarnik do 170C.
Wyłożyc blaszkę o boku 18cm i głębokości 3,5cm pergaminem, natłuścic go i oprószyć mąką.
W rondelku rozpuscić: melasę, masło, złoty syrop lub syrop kukurydziany, brązowy cukier i mleko.
Odstawić i ostudzić.

Przesiać do miski: makę owsianą, makę, zmielony imbir, mieszankę przypraw do piernika i sodę.
Teraz do wszystkich suchych składników wlać mieszankę mokrych i mieszać.
Ciagle mieszając wbijać pojedynczo jaja i mieszać do czasu uzyskania jednolitej masy.
Przełożyć do blaszki i piec 30 -40 minut do momentu aż drewniany patyczek wbity w ciasto po wyjęciu będzie suchy. Pozostawić ciasto w blaszce na 5 minut, by lekko przestygło. Potem przelozyc
na metalowa podstawke i studzic w pergaminie aby utrzymac wilgotnosc do momentu
podania.
Ciasto najlepiej smakuje następnego dnia po upieczeniu, ale rewelacyjnie sie przechowuje nawet ponad tydzień.
Smacznego!


Kuchnia Świąteczna i Noworoczna 01.XII.2009 - 05.I.2010


7 komentarze:

majana 23 grudnia 2009 14:33  

Piękny pierniczek Olu. Jestem pewna, ze smakuje wyśmienicie!:)
Pozdrawiam ciepło:)

asieja 23 grudnia 2009 14:47  

lubię piernikową intensywnośc
koloru i smaku :-)

aklat 23 grudnia 2009 15:01  

Piernik wygląda wspaniale, sama też mam na niego ochotę ;-)
Wesołych Świat :-)

poswix 23 grudnia 2009 15:30  

Jaka błyszcząca skórka.. Mmmm.. Musi być cudne. :-)

Wesołych! :-)

margot 23 grudnia 2009 17:41  

oj to mój ulubiony piernik,śliczny

Bea 23 grudnia 2009 17:53  

Olu, piekny ten piernik! Pieklam go juz raz i faktycznie, tez bardzo nam posmakowal :)

Jako, ze nie wiem czy bede jeszcze miala czas na blogowanie, to juz teraz zycze Ci wspanialych, radosnych i pogodnych Swiat!
I bardzo serdecznie dziekuje Ci za kartke i przesliczna Gwiazdke, wzruszylas mnie bardzo... :*

Wesolych Swiat!

Małgosia.dz 23 grudnia 2009 22:25  

Olu, przesyłam Ci najserdeczniejsze życzenia świąteczne! :) Mroźnych i białych na zewnątrz, ale baaaardzo gorących wewnątrz. :)
Jestem pewna, że nie tylko ten piękny piernik będzie królował na Waszym stole. :)

Wszelkie prawa zastrzeżone!
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez mojej zgody zabronione. Zdjęcia i teksty są mojego autorstwa i nie zgadzam sie na ich kopiowanie oraz rozpowszechnianie bez mojej zgody (patrz : Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych)