poniedziałek, 26 stycznia 2009

Tarta z ciasta fillo ze szpinakiem i fetą


To jedna z moich ulubionych szpinakowych wariacji. Niesłychanie prosta w przygotowaniu, szybka i smaczna. Połączenie szpinaku z fetą i ciastem filo idealnie trafiło w nasze gusta:) z Zosią było trochę gorzej, ale wiadomo, że dzieci nie są fanami tego wspaniałego zielonego warzywa, mam nadzieje, że niedługo już z tego wyrośnie:)
Ciasto fillo to jeden z tych produktów, z którymi można eksperymentować bez końca. Nie raz robiłam już słodkie sakiewki z ciasta fillo z truskawkami, z niezastąpionej kwestii smaku. Wersji wytrawnych również mogą być tysiące. Wieeelkie pole do popisu.
Niedawno wypróbowałam też przepis Asi, z kwestii smaku na tartę z ciasta filo z suszonymi pomidorami, szpinakiem i oliwkami. Dziś proponuję trochę prostszą wersję, niebywale szybką i smaczną, zaczerpniętą z 'delicious magazine'.
polecam:)

Tarta z ciasta filo ze szpinakiem i fetą:
/Feta and spinach free-form pie/


Na nadzienie:

  • jedna paczka mrożonego szpinaku w liściach
  • jedna mała cebula, pokrojona w kosteczkę
  • ok. 270g fety
  • jedno jajko
  • 1 łyżeczka gałki muszkatołowej
  • ząbek czasnku(można więcej, jak kto lubi)
  • 2 łyżki oliwy z oliwek+trochę do posmarowania płatów ciasta
  • sól, pieprz
  • ciasto filo

Szpinak dobrze rozmrozić i dokładnie odparować w garnuszki.
Cebulę zeszklić na oliwie razem z czosnkiem, dodać szpinak. Następnie dodać fetę pokrojoną w kosteczkę, gałkę muszktołową, sól, pieprz. Wystudzić. Dodać jajko i wymieszać.

Przygotować okrągłą formę na ciasto o średnicy 22 cm z wyjmowanym dnem lub zdejmowaną obręczą. Piekarnik nagrzać do190°C stopni.

Płat ciasta fillo posmarowac oliwą i włożyć do przygotowanej formy oliwą do dna, tak żeby część ciasta wystawała poza obręcz. Następnie wziąć kolejny płat ciasta, posmarować w paru miejscach oliwą i ułożyć go w formie, nieco dalej od pierwszego. W ten sposób układać kolejne płaty, pamietając o tym, żeby wystawały troche poza obręcz. zostawic dwa na przykrycie ciasta.

Kiedy forma jest już wyłożona płatami, przełozyc do niej farsz i zawinąć wystające ciasto do środka, przykrywając dokładnie farsz. Maznąć dodatkową oliwą i rozłożyć kawałki odłożonego ciasta na wierzchu tarty.

Piec 18-20min w temp 190°C, aż wierzch będzie miał złoty kolor.

Smacznego!


5 komentarze:

Małgoś 27 stycznia 2009 09:49  

Jak świetnie na tym drugim zdjęciu tarta się prezentuje: w jednej chwili widzę tam przedziwny kwiat, a zaraz potem widok kosmiczny (prawie jak w "Armaggedonie" ;-) ). Olu, cudowna tarta. Ja kocham wszelkie tarty, a i szpinak szczęśliwie jest z nami za pan brat. :) Mam to szczęście, że moje dzieci wsuwają szpinak, aż miło patrzeć, ale wiem też, że smaki się zmieniają, więc kto wie, czy za lat kilka nadal będą chciały go jeść. U Twojego dziecka może być odwrotnie, może ten smak dopiero nadejdzie? :)

Ania Włodarczyk vel Truskawka 27 stycznia 2009 09:52  

Wygląda ślicznie, na pewno smakuje podobnie :) Nigdy jeszcze nie robiłam nic z filo, czas to zmienić.

asieja 27 stycznia 2009 12:51  

jak pięknie wygląda to przyrumienione ciasto.
ciekawe czy uda mi się takie znaleźc w jakims sklepie..

Anna Marta 27 stycznia 2009 14:45  

U mojego starszego synka jest tak samo ze szpinakiem. ;) Tez zywie nadzieje, ze mu sie niedlugo odmieni. Przepieknie prezentuje sie to ciasto, jak ladnie szpinak "przeswituje", no i wogole super to ciasto, zacheca do kulinarnych eksperymentow. :)

Ola 27 stycznia 2009 19:01  

Dziekuje wam bardzo za mile slowa:)

Malgosiu, rzeczywiscie szczczesciara z Ciebie:) mam nadzieje, ze Zosia juz niedlugo przekona sie do tego szpinaku, i bedziemy mogly juz wszyscy troje sie nim zachwycac:)

Aniu, smakuje wspaniale, koniecznie musisz wyprobowac któryś z przepisow:)

Ugotujmy, ja moje kupilam w Bomi, ale widzialam tez w Almie, Piotrze i Pawle, tego typu delikatesach:)

Anno Marto, w takim razie nie jestem sama, i nie tylko moje dziecko odmawia szpianku:)

pozdrawiam!

Wszelkie prawa zastrzeżone!
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez mojej zgody zabronione. Zdjęcia i teksty są mojego autorstwa i nie zgadzam sie na ich kopiowanie oraz rozpowszechnianie bez mojej zgody (patrz : Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych)